Ga naar inhoud

amerikaans koelkast whirlpool tikt


Jan

Aanbevolen berichten

Goedemorgen Jan,

Dit tikkende geluid komt vaker voor bij Whirlpool Amerikaanse koelkasten en wordt veroorzaakt door defecte condensatoren in het relais boxje achter de kast. Als het goed zitten daar een aantal condensatoren (meestal 4 witte blokjes).

Deze zijn redelijk eenvoudig te vervangen wanneer u zelf handig bent met solderen. Nieuwe condensatoren zijn goedkoop te verkrijgen bij een elektronicawinkeltje of onderdelenshop.

Wanneer u het niet ziet zitten om zelf aan de gang te gaan raad ik aan om een monteur te laten komen!

Succes!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad nogal prijzig!

Wat ik zelf zou doen is het volgende:
- Even aankijken of het getik blijft (is het trouwens een constant tikkend geluid, of doet de koelkast het af en toe?)
- Ondertussen de temperatuur in de gaten houden. Zolang de vries- en koelfunctie van de koelkast prima blijft werken zou ik nog niet direct actie ondernemen.

De laatste weken is het namelijk erg warm geweest, dus mogelijk dat het getik komt door het harder werken van de compressor om te koelen of door het uitzetten van materiaal in de koelkast zelf door temperatuurverschillen.
Houd alles even in de gaten, mocht de koelkast continu tikken en als dit aanblijft houden en de koelkast koelt/vriest niet goed meer dan zou ik toch een monteur laten komen.

Aangezien het een wat ouder model is, kun je zelf de afweging maken of je het er voor over hebt om een monteur langs te laten komen (met alle kosten) of om misschien te orienteren op een nieuw model.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
monteur is net even wezen kijken omdat ie in de buurt was. diffuser er uit gehaald hierin en in de opening waar deze zit in de koelkast zat veel ijsvorming . kan dus maar zo zijn nu we het ijs verwijderd hebben de diffuser functie weer gewoon goed gaat werken zonder tikken, wordt vervolgd

Jan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Ik heb zojuist de reparatie afdeling van Whirlpool gebeld mijn garantie is nl. verlopen. Je krijg twee opties of liever gezegd twee wurggrepen:
a) Monteur laten komen tegen de voorrijkosten van 107 euro, exclusief diagnose en materialen.
b) of een garantie afnemen voor een periode van een jaar tegen een bedrag van 24 euro per maand.
De premie voor de verzekering van mijn koelkast is dus duurder dan die voor mijn auto, belachelijk!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...