Ga naar inhoud

Gorenje koelkast koelt soms niet +lampje


Robby Van Mieghem

Aanbevolen berichten

Beste, ik heb een inbouw gorenje koelkast
Ik merkte op een morgend dat deze niet koel stond. Draaischakelaar terug op 0 gezet en terug op 3 en hij sprong aan en koelde goed. Daarna weer gedaan. Dan even thermostaat losgemaakt etc. Ik merkte daarbij ook dat het lampje bleef branden met deur dicht. Als ik de magneetswitch tegen de deur hou dimpt het een beetje, maar gaat niet uit maw lampje blijft branden, dus die switch is al stuk denk ik . Kan het dan ook dat de ijskast ook niet meer correct aan en afslaat ? Toen de stand op 3 stond heb ik ook even de voelerdraad van de thermostaat een stuk eruit getrokken en plots sprong hij aan. Wat zou het kunnen zijn. tx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er inderdaad op dat de thermostaat niet meer goed functioneert. Alsof de compressor niet meer goed doorkrijgt wanneer hij moet koelen. Door de thermostaat door te verbinden kan uitgesloten worden of het aan de thermostaat ligt. Wanneer de twee draden (vaak bruin en zwart) met elkaar worden verbonden schakel je als het ware de thermostaat uit. Slaat de compressor dan aan en begint hij hard te koelen, dan wijst dat op een kapotte thermostaat... deze zal dan vervangen moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja heb de thermostaat doorverbonden en begint idd hard te koelen. IK laat hem nog even doen. Wat met het lampje dat enkel dimpt. ik heb gelezen dat dit mogelijks normaal is om de goede werking van de thermostat te verkrijgen. kan dit ? Wat als ik een nieuwe thermostaat koop, kmoet ik dan de capulaire buis zo ver mogelijk terug erin duwen ( las dat het door schuim moest achteraan, hopelijk dan door het bestaande gaatje ). Ga hem nog even laten koelen om te zien hoe ver hij zakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan denk ik dat de thermostaat vervangen moet worden. Lampje staat inderdaad in verbinding met de thermostaat, dus dat deze blijft branden kan te wijten zijn aan de kapotte thermostaat.

Via de link hieronder ziet u een goede uitleg over het vervangen van de thermostaat:
http://www.onlineonderdelenshop.nl/blog/hoe-u-de-thermostaat-van-uw-koelkast-kunt-vervangen/

Succes!
Link naar reactie
Delen op andere sites

thermostaat komt vandaag binnen
ik merk wel dat de magnetische switch een beetje verkleurd is, dus die is misschien ook stuk ? Vandaar dat missch het lampje enkel een beetje dimpt als je een magneet er tegen houdt. Of zou dat ook de werking vande thermostaat enigszins kunnen tegenwerken ( magneetschakelaar enkel stuk ? ). Kan het kwaad de thermostaat aante sluiten zonder een goed werkende magneetschakelaar?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, vervelend! Had goede hoop dat een nieuwe thermostaat het probleem zou verhelpen.

Lijkt erop dat er toch meer aan de hand is, waarschijnlijk met de elektronische sturing. Daarvoor is het toch echt aan te raden om een monteur langs te laten komen. Van afstand is het enkel mogelijk om mogelijkheden aan te dragen, maar als er iemand naar komt kijken kan diegene ook direct het een en ander oplossen / verhelpen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan maar beter ineens een nieuwe. monteur laten komen kost ook wel wat
Ik zie zelf niet veel van elektr sturing. Enigste wat er nog inzit is de aanloopcondensator, maar die wordt niet warm ofzo, en het startrelais, maar dan zou de compressor int geheel niet mogen aanspringen denk ik ( ook niet als ik de thermo overbrug )
Jammer allemaal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...