Ga naar inhoud

Liebherr koelvriescombi: koelt niet meer


Roy

Aanbevolen berichten

Goedenavond!
Zul je net zien; hittegolf op komst, valt mijn koelkast uit...
Ik heb sinds november 2009 een Liebherr CUNesf3913-21F (999002406) en sinds dit weekend koelt de koelkast niet meer. De digitale thermostaat geeft 5 graden aan, terwijl de koelkast binnen op kamertemperatuur is. Het vriesgedeelte functioneert nog wel prima. Enige weken geleden ontdekte ik een plas water onder de groentelades. Na schoonmaken, paar dagen later zelfde euvel. Ik kwam er achter dat het afvoergootje verstopt zat. Deze heb ik schoongemaakt en daarna leek dit probleem opgelost, echter, nu koelt de kast niet meer. Waar zou dit aan kunnen liggen? De vriezer doet het dus nog wel uitstekend, het probleem zit enkel in het koelgedeelte. Daarnaast is deze al ruim anderhalve dag op kamertemperatuur, dus van ijsvorming kan volgens mij geen sprake meer zijn. Zie ik iets over het hoofd?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Roy!

Het zou een defecte thermostaat kunnen zijn. Je kunt deze controleren door hem door te verbinden. Dit doe je door hem los te halen en de 2 draden (vaak bruin en zwart) met elkaar te verbinden. Hierdoor overrule je als het ware de thermostaat. Als hierna de compressor aanslaat en continu blijft koelen, waardoor de temperatuur weer heel laag wordt, is dit een teken dat de thermostaat defect is en vervangen moet worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Marvin,
dankjewel voor je snelle reactie! Ik heb inmiddels gisteravond de koelkast (en vriezer) ontdooid en schoongemaakt; hij staat nu nog even af te koelen. Rare vraag, maar... waar vind ik de thermostaat? Is dit aan de achterzijde of moet ik deze via de binnenkant van de vriezer bereiken? Ik heb gisteren de schroeven van de klep binnen open gedraaid, maar durfde deze niet te forceren... Het rooster achter lijkt ook onder vast te zitten, daar heb ik ook (nog) niets mee gedaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank wederom, Marvin! Voorlopig lijkt verder onderzoek niet nodig. De koelkast vanmiddag aangezet en er kwam direct een behoorlijk geluid uit. Nu staat ie zo'n anderhalf uur aan en hij is lekker aan het koelen. Nog even afwachten, maar het lijkt erop dat er dus iets 'bevroren' zat nadat ik het vuil heb verwijderd uit het afvoergootje. Kan dat? Mocht hij toch nog uitvallen, meld ik me wellicht weer...
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Goedemorgen! Nou, daar zijn we weer de koelkast heeft het ruim een half jaar weer gedaan. Inmiddels zelfde verhaal. Paar dagen achter elkaar ging het alarm even af, terwijl er niets aan de hand leek, tot opeens duidelijk werd dat het koelgedeelte helemaal niet meer koelt en het vriesgedeelte niet meer vriest, maar koelt. De thermostaat heb ik nog niet kunnen vinden, maar eerlijk gezegd, ik ben niet zo handig. De koelkast is 8 jaar oud. Mijn vraag: heeft het zin om er iemand naar te laten kijken of is vervanging (heb een alternatief gevonden voor ? 600,-) wijzer?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Roy!

Hmm, ik denk eerlijk gezegd dat het in dit geval wijzer is om een nieuwe koelkast aan te schaffen. Zeker gezien het model 8 jaar oud is. Een monteur laten komen (met voorrijdkosten) om de koelkast te laten nakijken en vervolgens te repareren kan ook zomaar enkele honderden euro's kosten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
  • 6 maanden later...
  • 10 maanden later...
Mijn liebherr koelt ook niet meer. zowel vries- als koelgedeelte. Hij staat nu vrij wel uit, terwijl ik hem op 5 heb staan! Alles ook al schoongemaakt, afvoerputje gecheckt: is zelfs schoon. Dus dan zal het aan de thermostaat liggen? Of kan het liggen aan de printplaat?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...