Ga naar inhoud

Aan/"uit" verhouding


EWS

Aanbevolen berichten

Hallo, ik had een probleempje met mijn koelkast, ijs tegen de wand en koelkast schakelde zichzelf uit. Daarna alles laten ontdooien en de koelkast doet het weer.

Maar nu merk ik dat de koelkast een uur bromt(zoemt) gevolgd door een klik (motor slaat af) en dan 2 uur stilte waarna het proces zich herhaald.

Ik heb er nooit op gelet maar is deze verhouding normaal ? Volgens mij moet hij een veel kortere tijd aanslaan (ongeveer 10 minuten) en dan ongeveer een uur later opnieuw aanslaan.

PS Deur laat ik expres dicht tijdens het observeren van dit gebeuren.

Maak ik mezelf iets wijs of is er een probleem ? Wat is gemiddeld genomen een normale verhouding ?

GRT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een uur lang 'werken' lijkt mij te veel van het goede. Normaal zou een koelkast sneller de juiste temperatuur moeten bereiken. Je kunt de temperatuur in het koelvak even controleren door er een thermometer in te leggen (in het midden van de koelkast). Meet op verschillende momenten en wanneer deze vaak te hoog is, dan zal er een ander probleem met de koelkast zijn. Wellicht een defecte thermostaat bijvoorbeeld...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord Marvin. De motor slaat op een bepaald moment aan en op een bepaald moment af dus zeg ik als leek dat de thermostaat toch iets goed doet.

Temperatuur in de koelkast is goed, geen ijs tegen de achterwand en in het vriesvak alles netjes bevroren.

Maar ik ga binnenkort de temperatuur meten dan weten we meer, bedankt.

GRT EWS
Link naar reactie
Delen op andere sites

De thermostaat geeft in ieder geval wel een signaal door ja, want de compressor slaat aan en af. Maar dit hoeft niet altijd te betekenen dat hij ook het juiste doorgeeft.

Je kunt ook nog even de deurrubbers controleren. Als er te veel warme buitenlucht in de koelkast komt. door versleten rubbers, zal deze harder moeten werken om te koelen, waardoor de compressor dus langer moet werken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...