Ga naar inhoud

Electrolux Glacier vriest niet meer


Hasse

Aanbevolen berichten

Ik heb een electrolux glacier diepvries en die doet het niet goed meer. Alles in de vriezer is ontdooid terwijl op het display vrolijk -18 staat. Hij is nog wel enigsinds koud. Er is GEEN sprake van ijsafzetting bij de condensor. Een paar weken geleden was dit ook al het geval, toen heb ik hem ontdooid en zo veel mogelijk opengeschroeft en gekeken of ik iets zag, maar niets gevonden. Na in elkaar zetten bleek hij weer te werken. Nu dus weer niet...

Wie weet raad?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een defecte thermostaat. Deze kun je controleren door de thermostaat door te verbinden. Dit doe je door de 2 draden (vaak bruin en zwart) met elkaar te verbinden. Als de compressor dan aanslaat en continu blijft draaien, dan is dit een teken dat de thermostaat vervangen moet worden.

Het (laten) vervangen van de thermostaat is over het algemeen geen hele spannende of dure reparatie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit model heeft geen thermostaat in de zin van zo'n draaiknop. De vriezer heeft een display en knoppen om de temperatuur in te stellen.

Zelf denk ik aan een temperatuursensor omdat het display wel aangeeft dat hij koud is maar dat in werkelijkheid niet is...

Er zitten 2 temperatuur sensoren in. Vermoedelijk NTC's naar ik aanneem. Ik meet bij beide sensoren een ongeveer gelijke weerstandswaarde. Ik zie daar niet zo snel iets fout gaan. De sensoren zijn ook 44,- per stuk of zo, dus even zo maar testen is ook best een dure grap.

Als het het gas zou zijn, dan zou die toch wel de werkelijke temperatuur aan behoren te geven toch? Kortom, dat lijkt het dan niet te zijn.

Als de sensoren gewoon goed zijn, dan moet het de elektronica zijn?

Iemand nog een idee om de sensoren exact na te meten? Welke weerstand moet ik meten bij welke temperatuur? Datasheet, iemand?

Of de vetilator die de koude lucht behoort te verspreiden misschien? Deze rechtstreeks aangesloten en dan draait hij gewoon....

Bij dit weer dan maar de doos ijsjes in 1x opeten na aanschaf...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gekeken of ik een datasheet kon vinden, maar helaas niets gevonden.

Als het een lek in het koelsysteem zou zijn, waardoor koelgas ontsnapt was.. dan zou je inderdaad verwachten dat de juiste temperatuur getoond zou worden. En dan zou de vriezer helemaal ontdooien.

Draait de ventilator alleen als je hem direct aansluit? Dan lijkt dit het probleem te zijn.. de koude lucht wordt niet door de vriezer verspreid.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de ventilator doet het als ik hem rechstreeks aansluit, dus de ventilator zelf is niet kapot. Ik heb geen idee wanneer deze nog meer zou moeten draaien. Ik kan dus moeilijk controleren of hij niet aangestuurd wordt. Dan zou dus de besturingselectronica stuk moeten zijn?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...