Ga naar inhoud

storingsmelding ht en 08


Alex

Aanbevolen berichten

Ik heb een Frilex Bremer 125-4EA, in december 2018 gekocht. Nooit problemen, tot gisteren: display knipper continu ht en 08. Kast is zondagmiddag gevuld, maar niet voller of anders dan gewoon. Vandaag heb ik de kast zo goed als mogelijk ontdooid. Er vormde zich al heel snel weer een ijsachtige aanslag.... Toch was er vrij vlot wéér dezelfde melding, het kan uiteraard zijn dat het nog niet goed bevroren spul nóg wat meer ontdooid is geraakt doordat ik het buiten de vriezer heb bewaard (wel in zo'n plastic vriestasje). Ik heb net een afdekplaatje losgehaald, denk dat daar een voeler of zo achter zit. Daar bleek nog wat meer ijsaanslag aanwezig, maar ook zag ik dat de leiding hier over zeker 10-12 cm niet is voorzien van de witte beschermlaag. Of hoort dat zo (leiding was eerder wat bruinachtig)?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling; kast staat in de garage, deze is geisoleerd maar kent geen cv. De Frilec gedijt t beste in een ruimte waar het warmer is, maar heeft hier 2 jaar lang probleemloos gefunctioneerd.

Op advies van de tussenpersoon heb ik de vrieskast in de bijkeuken gezet, waar het ruim 15 graden is. Toch ook nu weer na drie uur (vrieskast gaat standaard 3 uur op -18 staan....) is er weer het alarmsignaal en de bekende melding ht en -08.

Het lijkt er verder wat op dat van de 4 lades, de bovenste en vooral de onderste het minste vriezen.

Ik zou minimaal 24 en liefst 48 uur moeten wachten om vast te kunnen stellen dat de oorzaak zit in een te koude omgeving......

Iemand die hier iets over wil of kan opmerken?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan helaas niks zinnigs vinden over de code die op het display wordt getoond. Omdat sommige lades minder goed vriezen dan anderen, denk ik dat de ventilator niet goed werkt waardoor de koude lucht niet goed wordt verspreid door de vriezer.

Je hebt de vrieskast even kort ontdooit? Ik raad aan om de vriezer toch even helemaal goed te laten ontdooien (en de spullen die er nu inliggen bij iemand anders te bewaren). De vriezer vervolgens een goede schoonmaakbeurt geven en een nacht uit laten staan. De volgende dag weer inschakelen en even de tijd geven om op temperatuur te komen. Dan weet je in ieder geval zeker dat alle ijsvorming uit het systeem is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

ht en 08 staat voor hoge temperatuur (8 gr). De vrieskast bleek op zich niet geschikt voor plaatsing in een geisoleerde garage, maar functioneerde daar al 2 jaar lang!
De kast staat nu een dag in de bijkeuken én een dag in de woonkamer, maar de melding blijft. En inderdaad, sommige bakken (heb er 4) lijken kouder te worden dan de andere, broden echter worden koud maar niet bevroren. Kast is nog maar 2 jaar oud.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt inderdaad als een logische verklaring voor de melding. 8 graden is inderdaad wel flink te warm.

Als de temperatuur nu nog steeds niet sterk genoeg daalt om brood te bevriezen, dan raad ik je toch aan om naar de vriezer te laten kijken. De vrieskast is slechts 2 jaar oud, dus wellicht nog wat mogelijk met de garantie. Dan kun je contact opnemen met de winkel waar je hem gekocht hebt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het gemeld, er zit 5 jaar garantie op (ik zou nu enkel voorrijkosten ad ?95 moeten betalen), maar men eist een aankoopnota. Ik heb deze vriezer 2 jaar geleden door uiterst tragische omstandigheden in mijn bezit gekregen en kan geen aankoopbon overleggen. De leverancier blijft zich hard opstellen, ik zie me dus genoodzaakt een nieuwe vriezer te kopen, terwijl het misschien een fluitje van een cent is om deze vrieskast te repareren........
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan veel dingen zijn van een lek/gas te kort tot een thermostaat welke niet goed is.............aldus de leverancier die langskomen van een monteur ook afraadt omdat t mankement mogelijk niet te verhelpen is.

Het is mij ook te link om iemand te laten komen. Mocht er geen reparatie mogelijk zijn, ben ik immers de kosten voor de monteur kwijt en heb ik nog niks.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...