Ga naar inhoud

Storing randaarde


John1231

Aanbevolen berichten

Goedeavond allemaal,

Ik heb sinds vanmiddag een probleem met mijn wasmachine LGF148PR2D (5 jaar oud)...mijn aardlekschakelaar gaat erdoor wanneer ik de machine inschakel.
Wanneer ik de machine op een ongeaard stopcontact aansluit is er niks aan de hand en werkt de machine normaal zoals het hoort.


Wat kan hier eventueel het probleem zijn?

Ik heb al een nieuwe stekker gemonteerd maar dit maakt geen verschil.
Ook heb ik gekeken of ik een eventuele draadbreuk kon vinden maar ook niet gevonden.

Met vriendelijke groet,

John
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Aangezien het niet aan de stekker zelf ligt, zit het probleem waarschijnlijk in het circuit van de wasmachine zelf. Een defect verwarmingselement kan dit probleem veroorzaken, maar het is ook nuttig om even de trommel en koolborstels te checken.

Ik zou de wasmachine even demonteren en alle elektrische verbindingen checken. Controleer of alles goed vast zit en er geen condensatoren zijn doorgebrand.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info:-)

Ik kan aan het verwarmingselement niks zien kwa schade of lekkage.
Ook op de bodemplaat zijn geen sporen van lekkage. Alle leidingen en bedrading zijn droog.
Alle printplaten zien er netjes uit geen vreemde dingen te zien.

Nu zag ik wel dat de wasmachine op meerdere plaatsen randaarde heeft.
Deze heb ik allemaal los gehaald en daarna 1 voor 1 terug gezet.
Nu kom ik erachter dat het mis gaat wanneer ik de randaarde kabel die aan de trommel zit en naar het zeipaneel loopt (zit vast onder een schroefje) los maak is het probleem verholpen en werkt hij zoals het hoort maar wanneer ik deze weer terug zet klapt de aardlek erdoor zodra ik de machine inschakel.

Ik zie op dit punt ook geen vocht of iets dergelijks.

Iemand nog een idee waar dit aan kan liggen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeten te zeggen dat ik ook stroom krijg als ik de trommel aan de binnenkant aanraak of de kleding...zie ook dat er op de randaarde van de trommel spanning staat.

Heb dit gedaan met een spanningzoeker zal dit vanavond even met de multimeter doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...