Ga naar inhoud

Thermostaat defect?


Rienk

Aanbevolen berichten

Geachte,
Wij hebben een inbouw diepvriezer van Bosch type GID18A50 van 2007.
De temperatuur loopt omhoog waarna het alarm af gaat.
Na dat we de vriezer volledig hebben ontdooid en schoongemaakt hebben van alle ijs (deze was nog redelijk schoon een paar maand terug was hij nog schoongemaakt) starte hij weer goed op en koelde hij tot ca. -22 graden.
Zelf heb ik het volgende geconstateerd.
Na verloop van tijd daalt de temperatuur de motor slaat aan maar koelt niet. Wel wordt de motor erg warm en het koelrooster niet. Ik zet dan de motor handmatig uit met de knop en zet hem na verloop van enige minuten weer aan. De ene keer start hij goed op, de koelmotor wordt iets warm en het koelrooster ook, de andere keer wordt alleen de koelmotor warm en heb ik het idee dat de koelvloeistof niet door het systeem word gepompt. Ook heb ik het idee dat hij bij een hoger temperatuur in de vriezer, zo rond de -5 graad, wel direct goed opstart. Wie weet wat dit probleem kan zijn en hoe ik het mogelijk op kan lossen.
Mvg. Rienk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rienk,

Lastig dat de ene keer de compressor wel goed opstart en de andere keer niet. Zo wordt het lastig om op afstand een goede oplossing aan te dragen.

Wat u zelf nog kunt proberen om te controleren of het probleem bij de thermostaat ligt is om deze door te verbinden. Als u bij de thermostaat kunt komen haalt u deze los en verbind u de twee draden met elkaar (vaak zwart en bruin). Wanneer de compressor hierna continu draait en blijft koelen is dit een teken dat het inderdaad een defecte thermostaat is. Dan is het vaak voldoende om de thermostaat te vervangen!

Succes!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...