Ga naar inhoud

Vriezer vriest niet meer


Roy

Aanbevolen berichten

Wij hebben problemen met onze vriezer. Begon een aantal maanden geleden. Iedere keer ging het alarm af zonder dat er problemen waren. Maar op een gegeven moment was de temperatuur ver boven nul. Ik heb toen de printplaat vervangen. Daarna heeft het 2 maanden weer perfect gewerkt. Op een gegeven moment was het weer +5 in de vriezer. En compressor draaide niet meer. Heb toen weer de printplaat vervangen. Compressor draaide weer. Dus ik dacht dat hiermee het probleem opgelost was. Echter het word niet meer koud in de vriezer. Temperatuur blijft boven nul. Om de compressor weer te laten draaien moet ik nu bijna iedere keer de vriezer resetten met het knoppenpaneel. Of de stekker eruit en erin doen. Vaak knipperen dan verschillende lampjes voorop het paneel. Wat er ook gebeurt is dat compressor niet werkt. En als ik dan op de no-frost knop druk gaat de compressor even kort lopen, en valt meteen uit. In ieder geval koud word het niet meer in de vriezer. Hebben jullie enig idee wat er defect kan zijn? En zijn die print platen zo gevoelig dat deze steeds defect gaan? Betreft een Liebherr. Typenr kan ik evt opzoeken indien nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Roy,

Misschien ligt het niet aan een printplaat, maar wordt het probleem veroorzaakt door de thermostaat. Wanneer de thermostaat geen goed signaal meer doorgeeft naar de compressor dan slaat hij niet meer aan om te koelen, wanneer hij dit dus wel zou moeten doen.

Je kunt controleren of de thermostaat nog werkt door deze door te verbinden. Als je hem los haalt en de 2 draden (vaak bruin en zwart) met elkaar verbindt overrule je hem als het ware. Wanneer de compressor hierna aanslaat en continu blijft koelen is dat een teken dat de thermostaat kapot is en vervangen moet worden.

Denk dat je dit als eerst kunt controleren, voordat we eventueel verder kijken naar andere mogelijke oorzaken.

Succes!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marvin,

Normaal gesproken zou dit geen probleem voor mij zijn. Echter probleem is dat er een elektronische thermosstaat (printplaat) in zit. Deze word aangesloten op een kabel met een witte plug. Hierin zitten 4 draden (groen, geel, bruin en wit). Deze komt uit op een printplaat de zgn module intragele (de printplaat die ik eerder vervangen had). Volgens mij is het in deze situatie niet mogelijk om even buiten de thermosstaat om te werken. Reden te meer omdat de aan/uit knop (zit op dezelfde printplaat) dan ook niet meer werkt. Of kan ik iets kortsluiten om de vriezer aan te zetten? In ieder geval heb ik de gehele draad doorgepiept tussen de thermosstaat en module intragele. Draad is in orde. Graag jouw/jullie advies nav dit bericht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Roy,

Heb even voor je gekeken, maar kan geen duidelijk antwoord voor dit probleem vinden. Wat wel een mogelijkheid is, naast een defecte printplaat, is een tekort aan koelmiddel in de vriezer. Hierdoor heeft de vriezer simpelweg te weinig capaciteit om de temperatuur goed te handhaven. Hierdoor loopt de temperatuur dus langzaam weer op tot boven 0...

Wanneer er een tekort aan koelmiddel is ontstaan is repareren haast onmogelijk. en is het vaak verstandiger om een nieuwe vrieskast aan te schaffen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...
Hallo,

Onze Bosch vriezer vriest niet meer. De lampjes branden wel, ik hoor een wat brommend haperend geluid aan de achterkant maar ik heb geen idee of dit het normale geluid is. Alle koelelementen zijn ondertussen ontdooid. Het kan zijn dat dit al gebeurd is na het ontdooien van de totale vriezer. Heeft iemand tips?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...