Ga naar inhoud

Vriezer AEG nofrost temperatuur daalt


Gerda Blom

Aanbevolen berichten

Sinds gisteren daalt de temperatuur van mijn vriezer AEG A75100GA4 (vrijstaand tafelmodel). Heb de achterzijde schoongemaakt. Op snelvriezen gezet, maar niets helpt. Is bijna 9 jaar oud en heeft altijd probleemloos gewerkt. Stond altijd op -18, maar nu inmiddels op -12. Thermostaatkwestie of gewoon aan het overlijden?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Gerda,

Het is wellicht iets te vroeg om te zeggen dat de vriezer aan het overlijden is. Het kan inderdaad aan de thermostaat liggen. Als deze defect is geeft hij geen goed signaal meer door naar de compressor om te koelen. Je kunt de thermostaat controleren door hem door te verbinden. Dit doe je door hem los te halen en de twee draden (vaak bruin en zwart) met elkaar te verbinden. Als hierna de compressor aanslaat en continu blijft draaien, dan is dit een teken dat de thermostaat vervangen moet worden.

Aan andere reden kan zijn dat er ijsvorming is ontstaan in het koelsysteem of rondom de temperatuurvoeler. Dit kan ook als gevolg hebben dat er geen correct signaal wordt doorgezet, waardoor de temperatuur daalt. De meest simpele oplossing kan zijn om de AEG vriezer even helemaal te laten ontdooien en goed schoon te maken. Nachtje uit laten staan en de volgende ochtend weer inschakelen.

Succes!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan geen thermostaat vinden op deze vriezer. Ook op site AEG niet voor onderdelen niet. Dus ik kan het niet testen. Heel internet afgezocht , maar vind alleen temperatuurvoelers. Het is AEG type TT100FF. Productnr. 933014617-01.
Tja en om nu mijn vriezer uit te zetten. Hij zit bomvol. Kan ik alles weggooien.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem inmiddels toch maar ontdooit. Kwam niet veel ontdooiwater uit, dat viel mij mee. Na een nachtje weer aangezet. Er ligt nu iedere keer een nog grotere aangevroren plas op de bodem. Die ik erom de 2 uur weer uithaal.Hij geeft -18 aan, maar heb er een thermometer ingelegd en die geeft -24,5 aan. Vriezen doet hij dus wel, haha, maar dat er iets mis is, is nu wel duidelijk. Verdamper/thermostaat?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de temperatuur nog steeds -24,5?
Dan is er zeker een defect.

Je zou de temperatuurvoeler kunnen vervangen, deze zijn namelijk niet zo duur in de aanschaf. Mocht dit geen baat hebben, dan zou je een monteur kunnen laten langskomen. De vraag is echter of dit de kosten nog waard is. In veel gevallen is het vaak voordeliger om een nieuwe vriezer te kopen, zeker gezien de huidige bijna 9 jaar oud is...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja tot die conclusie ben ik ook al gekomen. Zodra ik het ijs er uit heb gehaald blijft de binnentemperatuur op -18 staan. Van lieverlede loopt de temperatuur weer op. Vanmorgen was het weer -22, terwijl het display -18 aan blijft geven.
Twijfel alleen of ik de opvolger van dit apparaat de AEG A81000TNW0 aan zal schaffen. Aan de andere kan heeft hij bijna 9 jaar probleemloos gewerkt. Nog nooit hoeven te ontdooien. Bedankt voor het meedenken Marvin.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...