Gydo Geplaatst: 2 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2017 LS, Ik heb een AEG vriezer. Ineens vriest hij niet meer. Lamp van "in bedrijf" is wel aan, maar slaat niet aan. Ook het waarschuwingslampje blijft uit. Als ik de superfrost knop indruk gaat hij wel aan an blijft hij aan. Zou de thermostaat stuk zijn? Gr. Gydo Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marvin Grouw Geplaatst: 3 april 2017 Delen Geplaatst: 3 april 2017 Goedemorgen Gydo, De kans is inderdaad groot dat het met de thermostaat te maken heeft. Als jouw vriezer een mechanische thermostaat heeft kun je dit controleren door hem door te verbinden. Dan haal je de thermostaat los en verbind je de twee draden (vaak bruin en zwart) met elkaar. Als hierna de vriezer aanslaat en continu blijft koelen is dit een teken dat de thermostaat vervangen moet worden! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gydo Geplaatst: 3 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2017 Hoe kom ik daar achter Marvin? Ik heb in ieder geval geen elektronische thermostaat... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marvin Grouw Geplaatst: 3 april 2017 Delen Geplaatst: 3 april 2017 De thermostaat zit vaak achter de binnenverlichting of de display / (draai)knop van de temperatuurinstelling. Als je deze losschroeft zie je als het goed is de thermostaat zitten. Dan kun je de draden los halen. Zo schakel je als het ware de functie van de thermostaat uit. Deze stuurt normaal gesproken het signaal naar de compressor om wel of niet aan te slaan. Mocht na het loshalen van de thermostaat de compressor van de vriezer continu blijven draaien, waardoor de temperatuur blijft zakken, weet je dat de thermostaat defect is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gydo Geplaatst: 3 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2017 Super! Nou hoorde ik dat naast de thermostaat ook een printplaatje zit. Waar is dat ding dan voor? Compressor ect. werkt verder uitstekend... En inderdaad de thermostaat is niks anders dan aan/uit voor de rest van het apparaat... Kan het door een kapotte thermostaat ook komen dat hij geen waarschuwing meer geeft dat het te warm wordt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marvin Grouw Geplaatst: 3 april 2017 Delen Geplaatst: 3 april 2017 De printplaat bevat de elektronische aansturing van de gehele vriezer. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat de snelvriesfunctie werkt. De thermostaat geeft inderdaad aan de compressor aan of er gekoeld moet worden. In samenwerking met de temperatuurvoeler geeft hij een signaal door wanneer het te warm wordt in de vriesruimte. Op basis hiervan schakelt de compressor in om te temperatuur weer te verlagen. Een kapotte thermostaat geeft geen (of geen correct) signaal meer door, waardoor het te warm wordt in de vriezer inderdaad. Mocht je er niet uitkomen denk ik dat het verstandig is om een monteur of kennis met veel verstand van witgoed even naar de diepvries te laten kijken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gydo Geplaatst: 3 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2017 Ik vind het zelf veel te leuk om te prutsen en dingen uit te zoeken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marvin Grouw Geplaatst: 3 april 2017 Delen Geplaatst: 3 april 2017 Haha dat is ook zeker leuk. Dan zou ik beginnen met het controleren van de thermostaat. Vervolgens kun je ook even kijken naar de printplaat. Als je daar losse aansluitingen / elco's ziet dan kun je deze zelf nog solderen. Als je er achterkomt dat de thermostaat defect is, dan kun je aan de hand van het typenummer / modelnummer van de vriezer wel een geschikte nieuwe vinden bij een (online) onderdelenshop Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gydo Geplaatst: 3 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2017 klopt... maar ik ben bang dat ik hem via AEG direct moet bestellen. Dit type komt nergens in een online shop voor helaas... Ook niet in imitatieland. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gydo Geplaatst: 3 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2017 Marvin, weet jij waar de rode draad voor is? Is dat niet de fase? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marvin Grouw Geplaatst: 10 april 2017 Delen Geplaatst: 10 april 2017 Hi Gydo, Excuus voor mijn late reactie, ben afgelopen week ziek geweest. Is het inmiddels gelukt met je thermostaat? Wat de rode draad precies is weet ik niet. De kleuren van de draden, en dus ook de functie van de draadjes, kan per merk / type thermostaat verschillen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gydo Geplaatst: 10 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 10 april 2017 Hi Marvin! Yes is gelukt. De thermostaat was inderdaad stuk. De rode draad is een schakel draad waarmee het alarm afgaat boven een bepaalde temperatuur. Nieuwe besteld en erin gezet en werkt weer als een nieuwe! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marvin Grouw Geplaatst: 10 april 2017 Delen Geplaatst: 10 april 2017 Kijk, dat is hartstikke mooi! Fijn dat het gelukt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.