Ga naar inhoud

Vriezer vriest alleen bij superfrost


Gydo

Aanbevolen berichten

LS,

Ik heb een AEG vriezer. Ineens vriest hij niet meer. Lamp van "in bedrijf" is wel aan, maar slaat niet aan. Ook het waarschuwingslampje blijft uit. Als ik de superfrost knop indruk gaat hij wel aan an blijft hij aan. Zou de thermostaat stuk zijn? Gr. Gydo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Gydo,

De kans is inderdaad groot dat het met de thermostaat te maken heeft. Als jouw vriezer een mechanische thermostaat heeft kun je dit controleren door hem door te verbinden. Dan haal je de thermostaat los en verbind je de twee draden (vaak bruin en zwart) met elkaar. Als hierna de vriezer aanslaat en continu blijft koelen is dit een teken dat de thermostaat vervangen moet worden!
Link naar reactie
Delen op andere sites

De thermostaat zit vaak achter de binnenverlichting of de display / (draai)knop van de temperatuurinstelling. Als je deze losschroeft zie je als het goed is de thermostaat zitten. Dan kun je de draden los halen. Zo schakel je als het ware de functie van de thermostaat uit. Deze stuurt normaal gesproken het signaal naar de compressor om wel of niet aan te slaan. Mocht na het loshalen van de thermostaat de compressor van de vriezer continu blijven draaien, waardoor de temperatuur blijft zakken, weet je dat de thermostaat defect is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super! Nou hoorde ik dat naast de thermostaat ook een printplaatje zit. Waar is dat ding dan voor? Compressor ect. werkt verder uitstekend... En inderdaad de thermostaat is niks anders dan aan/uit voor de rest van het apparaat...

Kan het door een kapotte thermostaat ook komen dat hij geen waarschuwing meer geeft dat het te warm wordt?
Link naar reactie
Delen op andere sites

De printplaat bevat de elektronische aansturing van de gehele vriezer. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat de snelvriesfunctie werkt.

De thermostaat geeft inderdaad aan de compressor aan of er gekoeld moet worden. In samenwerking met de temperatuurvoeler geeft hij een signaal door wanneer het te warm wordt in de vriesruimte. Op basis hiervan schakelt de compressor in om te temperatuur weer te verlagen. Een kapotte thermostaat geeft geen (of geen correct) signaal meer door, waardoor het te warm wordt in de vriezer inderdaad.

Mocht je er niet uitkomen denk ik dat het verstandig is om een monteur of kennis met veel verstand van witgoed even naar de diepvries te laten kijken
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dat is ook zeker leuk.

Dan zou ik beginnen met het controleren van de thermostaat. Vervolgens kun je ook even kijken naar de printplaat. Als je daar losse aansluitingen / elco's ziet dan kun je deze zelf nog solderen.

Als je er achterkomt dat de thermostaat defect is, dan kun je aan de hand van het typenummer / modelnummer van de vriezer wel een geschikte nieuwe vinden bij een (online) onderdelenshop
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...