Ga naar inhoud

energieverbruik vergelijken


Homerus

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

Als u weet hoeveel W uw koelkast per uur gebruikt dan kunt u dit als volgt berekenen:

Aantal W per uur X 24 (aantal uur per dag dat hij aan staat).
Vervolgens de uitkomst daarvan X 365 (dagen per jaar).
Als laatst dit weer delen door 1000, dan komt u op het kWh totaal.

Er van uitgaande dat die 90W per uur is wanneer uw koelkast aanstaat geldt het volgende:
90 X 24 X 365 = 788400
788400 / 1000 = 788.4 kWh

Met vriendelijke groet,
Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwere modellen zijn inderdaad een stuk energiezuiniger! Daar wordt vooral de laatste jaren enorm op ingezet qua innovatie en verbeteringen.

Ik denk dat de berekening van de winkelier wel ongeveer klopt. Hij gaat uit van 25 eurocent per kWh. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de exacte prijs van de energieleverancier, maar vaak zal dit ongeveer 25 euro cent per 1 kWh zijn.

Misschien heeft u nog iets aan de volgende website:
http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/

Met vriendelijke groet,
Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het electriciteitsverbruik van een koelkast varieert met de omgevingstemperatuur en hoe vaak de deur wordt geopend, en wellicht ook met hoe warm de producten zijn die je erin zet. Het verbruik dat wordt opgegeven door fabrikant zal dus een gemiddelde zijn. Weet u waar dat gemiddelde op gebaseerd is? Bijv. gezin met twee kinderen? En wat zou een gemiddelde alleenstaande dan minder verbruiken?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag,

Het verbruik is inderdaad afhankelijk van aantal producten dat er in bewaard worden, hoe vaak de deur wordt geopend en de omgevingstemperatuur. De fabrikant hanteert volgens mij een gemiddeld energieverbruik bij een gemiddeld gezin.

Hoeveel een alleenstaande man bespaart durf ik niet te zeggen. Dat is afhankelijk van allerlei omgevingsfactoren. U kunt zelf een inschatting maken van de hoeveel producten in koelt en hoe vaak u de koelkast opent en dichtdoet.

Ik ga ervan uit dat een alleenstaande man minder energieverbruikt dan een gemiddeld gezin. Maar ik durf er geen absolute cijfers voor te geven.

Met vriendelijke groet,
Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klimaatklasses geven aan binnen welke omgevingstemperatuur de koelkast naar behoren functioneert. Dit betekent dat als u een koelkast in een te koude (of te hete) ruimte zet, hij niet meer functioneert zoals hij zou moeten doen en er problemen kunnen ontstaan.

SN-N = SubNormaal - Normaal, dit houdt in dat de koelkast optimaal functioneert in een omgevingstemperatuur van 10-32 graden Celsius.

SN-ST = SubNormaal - SubTropisch, dit houdt in dat de koelkast optimaal functioneert in een omgevingstemperatuur van 10-38 graden Celsius.

SN-T = SubNormaal - Tropisch, dit houdt in dat de koelkast optimaal functioneert in een omgevingstemperatuur van 10-43 graden Celsius.

De laatste is in dit geval de meest gewenste, aangezien deze het grootste temperatuurbereik heeft.

Groeten,
Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oude koelkast heeft een knop om bij omgevingstemperatuur lager dan 18 graden ook nog goed te koelen. Ik heb de indruk dat de koelkast veel vaker aanslaat als die knop is ingedrukt. En dat verbaast mij, aangezien je dat alleen doet als de omgevingstemperatuur al laag is. Kunt u dit verklaren? De techniek van moderne koelkasten laat ze al goed functioneren vanaf 10 graden. Gebruiken zij ook meer stroom naarmate de omgeving kouder is, of onder de 18 graden komt?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar het lijkt mij dat de koelkast er van uitgaat dat, wanneer deze knop is ingedrukt, het kouder is dan 18 graden. Zodoende gaat de koelkast harder werken om te producten te blijven koelen. Dit verklaart het aanslaan, de motor werkt harder om de levensmiddelen goed koel te houden.

In principe horen de Koelkasten van tegenwoordig optimaal te functioneren vanaf 10 graden. Dus als de temperatuur iets onder de 18 komt mag dit niet betekenen dat het energieverbruik drastisch omhoog gaat. Fabrikanten meten het gemiddelde energieverbruik bij gemiddeld gebruik op kamertemperatuur, als de koelkast in een ruimte staat waar het gedurende het gehele jaar bijvoorbeeld maar 13 graden is... zou dit wel kunnen zorgen voor een iets hoger energieverbruik. Dit gebeurt dan echter pas wanneer de omgevingstemperatuur gedurende een langere periode lager is. Dit effect zal niet heel groot zijn wanneer de koelkast gedurende een korte periode in een wat koudere ruimte staat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Dank voor uw informatie. Inmiddels heb ik kunnen zien dat mijn koelkast een paar maal per etmaal aanslaat en dan gemiddeld driekwartier koelt en dan uren niet koelt. Per etmaal verbruikt hij niet meer dan zeven uur stroom. De besparing bij aanschaf van een nieuw vergelijkbaar model zal niet meer zijn dan 3 euro per maand. Dat is voor mij nu onvoldoende om de aanschaf te rechtvaardigen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...