Ga naar inhoud

Storing Liebherr vrieskast


?

Aanbevolen berichten

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het lijkt alsof er een verstopping zit bij de compressor van de vriezer. De motor slaat wel aan, maar iets zorgt ervoor dat hij niet al zijn koelmiddel kan rondpompen.

Vaak wordt dit veroorzaakt door ijsaanslag, dus door de vriezer te ontdooien zou dit opgelost moeten zijn. Ik zou proberen om hem echt even een dag uit te laten staan en goed schoon te maken. Als u een beetje handig bent kunt u ook de compressor zelf nakijken om te zien of daar iets blokkeert.

Dit is een eerste doe-het-zelf oplossing. Mocht dit geen effect hebben, dan kunnen we verder kijken!

Succes!
Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vrees ik er helaas voor dat de compressor (motor) van uw vriezer kapot is. Om dit te laten repareren is een monteur nodig en daarnaast is dit vaak erg duur.

U kunt wel contact opnemen met klantenservice van Liebherr voor een reparatieverzoek. Maar voor een vriezer van 8 jaar oud vraag ik mij af of dat het nog waard is....
Vaak is het dan voordeliger om een nieuwe vrieskast aan te schaffen...

Groeten,
Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Onze Liebherr No Frost GNP 3376 doet precies het zelfde. Is nu ook 8 jaar oud en begon ook te piepen. Temperatuur stond op -9. De volgende dag nog maar op -1. Daarna hebben we hem 48 uur uit gezet en schoongemaakt. Maar helaas,... de motor springt helemaal niet meer aan. Deze ochtend zal er een monteur naar kijken en weten we hopelijk meer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
onze Liebherr vrieskast"No Frost" gaf plotseling ook een alarmsignaal en dit gebeurd heel vaak overdag en `s nachts.
Ook wij hebben de vriezer schoongemaakt en 48 uren uit gehad. 2 weken geholpen en nu begint het weer te "piepen" Is het probleem ook de sensor? En kan ik het zelf ook demonteren en vervangen?(Waar zit de sensor)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Frank,

Of het probleem bij de sensor ligt is van afstand lastig te zeggen. Het best is om hier een monteur voor te laten komen.

Wanneer u wel zelf de sensor los kunt halen (vaak zit deze achter een paneel dat redelijk makkelijk los te halen is). Kunt u langs een onderdelenshop om een nieuwe sensor te halen. Vervolgens kunt u deze nieuwe sensor in uw vriezer plaatsen.
Dit vereist echter wel enige handigheid!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Via de zoekopdracht 'storing Liebherr 3376' dit draadje gevonden.
En die zoekopdracht was niet voor niks...

Onze Liebherr 3376-20E koelt niet meer.
Sinds de aankoop in 2005 heeft hij tot dinsdag (8 nov 2016) probleemloos de -18 gehouden.
Echter gisterochtend gaf hij alarm en was de temperatuur gestegen tot -5
De motor draait continu en alleen met ?SuperFrost? daalt de temperatuur nog enigszins.
(temperatuur schommelt tussen de -15 en -5 op display, en -7,8 en -12,8 gemeten met digitale datalogger in 4e lade van onder.)
Hij staat in de bijkeuken (koel en 10cm van de muur) en is tot gisteren niet van z?n plek geweest.
Bij inspectie was de achterkant schoon en droog, de radiator was niet vervuild.
De temperatuur van de radiator was ongeveer 10 graden, de motor (zwarte bol) was ~ 25 á 30 graden.

Kan mijn vermoeden kloppen dat het koudemiddel R600a op is,
of moet ik de storing ergens anders zoeken?

Zijn er elektrische schema?s en is het mogelijk de sensors zelf door te meten?


Er wordt hard gewerkt om de 300ltr leeg te krijgen,
maar zonder vervangend apparaat is dat een hele opgave?
Ik ben van mening dat een 11 jaar oude vriezer nog niet versleten hoeft te zijn,
dus wie kan mij helpen met een oplossing?


Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen!

Het kan inderdaad zijn dat het koudemiddel op is / is weggelekt waardoor de vrieskast niet meer voldoende capaciteit heeft. Bij een kast van zo'n 10 jaar oud hoort dit echter niet het geval te zijn.

Een vaker geziene oorzaak is, volgens Liebherr zelf, dat de verdamper is dichtgevroren (niet goed werkende ontdooifunctie). Als oplossing dragen zij aan de kast een dag te laten ontdooien en goed schoon te maken. Vervolgens de dag hierna weer inschakelen en even de tijd geven om op de juiste temperatuur te komen.

Het kan ook aan de temperatuursensor of thermostaat liggen. Je kunt de thermostaat door verbinden door deze los te halen en de twee draden (vaak bruin en zwart) met elkaar te verbinden. Als nu de compressor continu blijft draaien en de vrieskast weer erg koud wordt is dit een teken dat de thermostaat defect is en vervangen moet worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké.
Na de instructies van de Liebherr servicepartner en de adviezen gelezen op dit forum de volgende acties ondernomen:
Vriezer leeg en laten ontdooien
met behulp van een klein elektrisch kacheltje de binnenkant opgewarmd tot over de 30 graden (met de deur op een ruime kier).
Alles was goed droog, er kwam zo-wie-zo geen zichtbaar vocht uit.

De vriezer open een nacht laten afkoelen tot ongeveer 5 graden
en de volgende morgen de vriezer weer aangezet.

De motor ging direct draaien
en na 3 á 4 uur was de temperatuurindicatie weer van de '--' en gaf hij -6 graden aan.

Inmiddels zijn we weer twee uur verder en de temperatuur blijft schommelen tussen de -6 en -4
met een continu draaiende motor en een lege vriezer.

Oja, de datalogger ligt nog in de middelste lade, deze geeft aan dat de temperatuur daar -10 is.

(In april heeft deze datalogger nog in de onderste lade gelegen puur uit interesse: de temperatuur schommelde heel regelmatig tussen de -21 en -23, je zag precies wanneer de motor begon te koelen.)


Er is dus ergens iets mis...








Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou nog even kunnen controleren of het aan de thermostaat ligt.
Indien jouw model over een mechanische thermostaat beschikt kun je deze doorverbinden. Dit doe je door hem los te halen en de twee draden (vaak bruin en zwart) met elkaar te verbinden. Als hierna de temperatuur wel verder terug blijft lopen (en dus kouder wordt), betekent dit dat de thermostaat defect is en vervangen moet worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder vriezer is lastig, dus maandagochtend (14 nov) de Liebherr servicepartner maar weer gebeld.

Punt 1: zij zeggen, na 8 jaar is een vriezer op [ben ik het niet mee eens...]

Punt 2: zet de vriezer weer aan en kijk na 24 uur weer of hij de ingestelde temperatuur wél haalt (-18).

Dus om 09:00u de vriezer weer aangezet, en jawel hij begint te koelen.
~ 17:00u is de vriezer weer op -18 !

Helaas is de pret van korte duur,
net om 21.50u geeft de vriezer weer een alarm en is de temperatuur weer gestegen naar -10
Dit alles mét een continu draaiende motor!


Even terugkomend op de thermostaat: deze schakelt de motor toch aan / uit op het moment dat de ingestelde temperatuur gehaald is ?

Temperatuur is geen -18 en de motor draait - thermostaat is ok. toch ?

Ik kan per mail een screenshot sturen van de datalogger die nog in lade 4 ligt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij koelt weer!

De vriezer is vakkundig bijgevuld door Koelservice Leeuwarden.
Er zat (zoals ik verwachte) iets te weinig R600a in.
Na bijvullen wordt de radiator op de achterkant weer warm, en daalt de temperatuur in de vriezer weer met 2 graden per 10 minuten (van -7 naar -14 in 30 minuten).

We gaan kijken hoe lang hij het volhoud.
Ik ben vol goede moed!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Hoi hoi even een vraag over onze liebgerr diepvries.
Aan de onderkant van de diepvries heb je zeg maar zo kleine zwarte ketel zitten weet anders niet hoe ik het moet omschrijven.
Wat ons opvalt er komt verf vanaf en is heel stroperig.
Ook is de ketel erg warm we hebben er nu een ventilator achter gezet en aan de achterkant van de diepvries gedeelte schoongemaakt met stofzuiger.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de compressor (motor) van de vriezer. Het is normaal dat deze warm wordt. Zeker met de warme dagen van afgelopen week en weekend zal de compressor extra hard moeten werken om de vriezer goed koud te houden. Hierdoor kan de compressor tijdelijk nog warmer worden.. hierdoor is denk ik wat verf losgekomen.

Werkt de vriezer zelf verder gewoon naar behoren? Alle producten nog bevroren en geen ijsvorming in de vrieskast? Dan denk ik dat er niks aan de hand is, dat het even puur door de warmte kwam en je je verder geen zorgen hoeft te maken
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Ik heb de liebherrr premium No frost. Een maand of twee terug had ik ijsvorming onder de onderste lade. Vreemd bij een No frost. Maar nietsvermoedend heb ik het ijs er uit gebikt en sindsdien daalt de temperatuur hard wanneer je iets nieuws in de vriezer legt. Bloedirritant want hij begint meestal snachts te piepen. Ik heb hem op -16 staan en heb gisteren avond 3 kliekjes voor 1 persoon in de vriezer gedaan en nu 11:00u staat hij op -4. Ook is er weer nieuwe ijsvorming. Hij is 5 jaar oud ongeveer. Wat kan ik nu het beste doen? Een nieuwe kopen is Het makkelijkst maar als het ook anders kan...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een No Frost vriezer moet geloof ik eens per twee jaar compleet ontdooit worden. Het kan helpen om dit nu te doen. Er kan ergens ijsvorming ontstaan zijn rondom de thermostaat of temperatuurvoeler, waardoor deze geen goed signaal meer doorgeeft.

Laat de vrieskast helemaal ontdooien en maak hem daarna goed schoon. Vervolgens een nachtje uit laten staan en de volgende dag weer inschakelen. Eventuele ijsophopingen in het koelsysteem zijn nu weg en hopelijk functioneert de vriezer dan weer naar behoren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Hallo,
Onze Liebherr IGS1113 is er ook mee gestopt! Bij het instoppen van de stekker hoor je de compressor kort lopen en vervolgens afslaan! De compressor wordt lauw. Zou het de thermosstaat kunnen zijn? Of de sensor? De Compressor lijkt me dus niet!
Dank alvast voor jullie kundige advies
Gertjan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoor je een klik tijdens het afslaan van de compressor? Dan kan het namelijk ook te maken hebben met de clixon. Dit is een soort bescherming van de compressor, die er voor zorgt dat deze niet te heet wordt. Als deze niet goed werkt hoor je hem dus 'klikkend' afslaan.

Je kunt uiteraard eerst de thermostaat even checken. Door hem los te halen en de twee draden (vaak bruin en zwart) met elkaar te verbinden kun je hem doorverbinden. Indien de compressor dan aanslaat en continu blijft draaien, is dit een teken dat de thermostaat kapot is en vervangen moet worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in




×
×
  • Nieuwe aanmaken...