Ga naar inhoud

liebherr gn2153 temperatuur


Frits

Aanbevolen berichten

Sinds een jaar of 1.5 hebben we regelmatig problemen met onze vriezer temperatuur. Dan weer weken wel dan weer maanden tot jaar niet.

De vriezer staat al extra laag ingesteld op -21 en volgens onze losse meter is het -25 gemiddeld in het apparaat. Dit omdat de temperatuur bij alarm anders te snel oploopt.

Sinds gisteren is het weer zover dat de temperatuur alarm aan schiet en biept. Open gemaakt aan de binnenkant en wat ijs verwijderd rondom de temperatuur sensor. Achterkant was het rooster flink heet.
Stekker eruit en paar minuten later er weer in en binnen 1.5 minuut wastie weer -20. Echter een paar uur later was stond die gewoon weer op -17

De vriezer maakt regelmatig een goed hoorbare klik.
Stekker eruit en erin maakt dat die soms wel direct koelt en soms helemaal niks doet.
Als die niks doet dan helpt het ook niet een aantal keer de stekker eruit en erin te doen.

Beetje lastig, het was een duur apparaat, ongeveer 8 a 9 jaar oud.

Hartelijk dank alvast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Frits,

Inderdaad lastig omdat het probleem niet constant aanhoudt maar het ene moment wel aanwezig is en daarna weer niet.

Het eerste wat u thuis kunt doen is de thermostaat doorverbinden. Wanneer u de thermostaat loshaalt kunt u de twee draden met elkaar verbinden. Meestal betreft het de bruine en zwarte draad. Hierdoor schakelt u de thermostaat uit en zou de compressor de vriezer constant moeten koelen... de temperatuur zou dus lager moeten worden.

Wanneer dit het geval is, is het een teken dat de thermostaat vervangen moet worden. Maakt dit echter geen verschil, dan ligt het defect waarschijnlijk bij de compressor.

Succes!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het antwoord. Kan het ook zijn dat het de ventilator is die in t koeldeel bovenin zit? Ene keer daalt de temp nauwlijks terwijl de compressor wel draaid en t rooster ook warm wordt. En de andere keer dan zie je de temp rap dalen met 3 a 4 graden in enkele minuten.
Gemeten met een externe temperatuur meter met voeler in een middelste lade.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is ook mogelijk!
Aangezien de compressor wel gewoon draait lijkt het mij niet dat deze defect is.

Ik denk toch een defecte thermostaat of een probleem met de elektronische aansturing. Om het echt zeker te weten zou u een monteur kunnen raadplegen, maar die rekenen al een behoorlijk tarief aan voorrijdkosten zonder dat ze dan ook maar iets gemaakt hebben....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond de vriezer op -25 gezet, zodat ik m voor het slapen lager kon zetten (wou eens lekker doorslapen zonder alarm).
Dit keer echter sloeg de vriezer blijkbaar niet meer af want hij was vrolijk naar de -30 gegaan en was nog steeds aan het koelen.
Vriezer op -21 gezet en vanochtend om 11 uur weer alarm voor te lage temperatuur. (extra temp meter gaf -20 aan)

Stekker er uit gahaald voor een uurtje en de vriezer bleef mooi stabiel koel. Stekker er weer in en de compressor begon te draaien echter de temperatuur werd weer niet beter. Ongeveer pas na 1.5 uur ging de temperatuur weer na -21.

Verschil wat ik bemerkt heb is dat ik alleen de compressor hoor en gepruttel als ik me oor tegen de vriezer houdt. Pas toen die weer goed ging koelen hoorde ik ook (denk ik) de ventilator draaien. Het gaf in ieder geval een extra geluid wat een beetje klinkt als een half aanlopende computer ventilator. Zoemt met af en toe wat schraperig geluid.

Ik zit met nogal wat tijdgebrek en gezondheidsproblemen dus ben er nog niet aan toe gekomen om hem uit elkaar te slopen
Maar toch vermoed mijn denken toch een defecte ventilator of de aansturing hiervan?

Ik heb online al wel gezien dat ik sowieso de thermostaat voeler makkelijk kan bestellen. Ik zag ook de ventilator motor maar dat heeft niet de schoepen zelf erbij.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel apart dat de temperatuur van de vriezer zo schommelt. Ik neig inderdaad ook naar een probleem bij de ventilator of de aansturing...

Mocht u er niet aan toekomen om zelf de vrieskast uit elkaar te halen is het misschien een idee om bij u in de omgeving te kijken naar een witgoed zaakje. Vaak willen zij ook een blik werpen op defecte apparaten en deze repareren. Dit is meestal een stuk goedkoper dan een monteur van Liebherr zelf te laten komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...
  • 3 maanden later...
Ik heb dezelfde vriezer deze is 12 jaar.
Omdat de rode alarmlamp en de groene display (18 Gr.) Blijven Knipperen heb ik de technische dienst van Liebherr gebeld. Deze gaf vriendelijk duidelijk uitvoerig uitleg. Volgens hem is het de printplaat die boven in de vriezer zit. Kost ?120 of sensor die kost ?50 maar dit acht hij minder het geval. Je kan het zelf repareren als hun dit doen komen er extra kosten bij minimaal ?99. Hij raadde me reparatie af gezien de leeftijd van de vriezer. Nieuwe soort gelijke Gnp2313 kost ?599.
Het enigste wat ik nog kan proberen is 24 uur de stroom eraf halen dan zou boven in leiding die met element wordt ontdooit misschien ontdooien en daarna weer werken.
Raadde hij ons aan. De vriezer doet het nog wel producten goed hard. Dus zolang maar doorgaan. Je kan dus bellen naar Liebherr voor info dat kost niets. Succes.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...